VAD DU NU GER DIG IN PÅ


En blogg om bollar

Efter regn (för Djurgården) kommer solsken (för AIK)

 
 
 
En dag som denna är det svårt att inte uppleva total harmoni. Solen lyser från alla håll, det är semester, och matcher av total tokbetydelse står för dörren.
 
Visst, när man vaknar på måndag och går tillbaka till jobbet kan ens inre balans vara en helt annan. AIK kan vara ute ut Europa och ha åtta poäng upp till Malmö. Just idag är det dock inte så. Idag är istället en dag när jag tackar min lyckliga stjärna att jag som sexåring inte gjorde samma misstag som mina då fyra närmsta vänner. Vi spelade en förmatch på Stadion och de alla kapitulerade. De blev djurgårdare. 
 
Vi är många AIK:are som haft roligt åt Pelle den senaste tiden, men faktum är att är det någon som hade varit rätt för Djurgården i det läge de nu befinner sig, då är det väl Pelle? Finns det någon tränare i allsvenskan som har mer erfarenhet av att överprestera med undermåliga trupper i pressade lägen under hösten? Möjligtvis kan Hasse Eklund konkurrera men den här engelska krislösningen känns högst märklig och än mer kortsiktig. 
 
Det är inte många månader sedan jag skämdes för hur AIK som klubb skötte sina affärer i Alm-gate. Djurgården fick bevittna det från några kilometers håll, men i min mening hanterade de nu sin egen tränarsituation mil värre. Djurgården IF ska bli högst intressant att följa den närmsta tiden. 
 
 
Efter regn (för Djurgården) kommer dock solsken (för AIK). Imorgon är det dags för en av de mest emotsedda matcherna den här säsongen. Det är lite som att alla solar, månar och planeter står rätt inför morgondagens möte och att det är upplagt för kalas. 
 
*AIK avslutar ett dubbelmöte hemma. 
*Man gör det efter ett relativt överkomligt resultat på bortaplan. 
*Man möter ett grekiskt lag, vilket för tankarna tillbaka till AEK i CL-kvalet. 
*Man gör det på konstgräs mot greker som är dåliga borta och dessutom i försäsong. Man gör det med en fruktansvärd publikhajp efter förra matchens växelramsa som med stor sannolikhet kommer bli det bästa AIK presterat i läktarväg i mannaminne. 
 
Som ni ser: solar, månar, planeter. Allt står rätt inför torsdagens seger hemma mot PAO. 
 
 
I min bok finns bara en fälla att gå i: att släppa in första målet. Med det publikstöd AIK kommer ha finns det ingen tvekan: lägen kommer komma. Är fotbollsgudarna på läktaren får vi kanske till och med säsongens första straff imorgon, det vore allt annat än orättvist. Det gäller helt enkelt att inte stressa och åka på 0-1, för då blir det rejält motigt. 
 
Nedan är hur mina nycklar sett ut om jag hade haft glasögon, snygga kostymer och en nära vän och kollega som heter Nebo.
 
 
Högerkanten
Det var här vi var farligast senast och jag tror så blir fallet även denna gång. Kpozo, Ofori i högform och en utvilad Ishi kommer få sätta ton för våra offensiva upptåg.
 
Fasta
Jordens mest uppenbara nyckel men dock en nyckel. Allsvenskans, och antagligen Sveriges, bästa högerfot verkar få sällskap av en spännande vänsterfot imorgon när både Stefan och Amin väntas starta. Jag tror på AIK imorgon och jag tror vägen vi löser det på är skriven i sten: alla vägar bär till Eeros skalle.
 
Inte släppa första målet
Hellre 0-0 i 85 statiska och chansfattiga minuter och att en anstormning kommer då än att få panik över att ställningen fortfarande är 0-0 efter 60 minuter. Allt som krävs är trots allt en fast situation och en boll i mål så är vi totalmed i matchen. Imorgon är vi nog vårt eget största hot.
 
Noggrannhet
Noggrannhet lär vara ett nyckelord Norling predikar om imorgon, med hänvisning till hur snabbt grekerna kommer straffa slarv och referens till 0-1-målet i Athen. Noggrannhet i defensiven, noggrannhet i uppspel och noggrannhet på fasta situationer. Har vi fokus imorgon och följer en uttalad plan ser jag inte hur AIK inte löser det här imorgon oavsett om Grekerna på pappret är ett bättre lag. 
 
AIK har trots allt släppt in ett enda mål på hemmaplan sedan tränarbytet, och det var när skytteligaledaren kom på besök kort efter ett långt sommaruppehåll.
 
PAO - Welcome to hell
 
 
Allmänt | |
Upp