VAD DU NU GER DIG IN PÅ


En blogg om bollar

Halvtid och bloggen får nytt liv

 
 
 
Heeeere's Johnny! 

På grund av en intensiv vår på jobbet har jag behövt lägga bloggandet på hyllan under denna första halva av säsongen. Nu nalkas ljuva höstsäsong dock och jag kan inte hålla mig borta från denna enormt uppskattade och högt ansedda blogg längre. Jag är tillbaka!

Hur lämpligt är det då inte att kliva in i bloggarringen igen en söndag som denna när AIKs 3-0 seger likt ett sigill förseglat denna första halva av den allsvenska säsongen, och hela Sverige ser fram emot en höst av ångest, tillförsikt, förlösande mål på tilläggstid, missade straffar och en tät guldstrid.

Först måste ju dock säsongens första halva läggas till handlingarna, och vad passar då bättre än att utgå ifrån vad undertecknad trodde på förhand. Nedan är den tabell jag tippade när säsongen började:

1. Malmö FF | Malmö
2. AIK | IFK Norrköping
3. Häcken | IFK Göteborg
4. Örebro | Örebro
5. IFK Göteborg | AIK
6. IFK Norrköping | Häcken
7. Elfsborg | Elfsborg
8. Kalmar FF | Sundsvall
9. Hammarby | Östersund
10. DIF | Kalmar
11. Helsingborg | J-Södra
12. Östersund | Helsingborg
13. Gefle | DIF
14. Sundsvall | Hammarby
15. J-Södra | Falkenberg
16. Falkenberg | Gefle

Som vi ser är det egentligen inga konstigheter i toppen hittills i år, inte i den värld jag lever i i alla fall. Malmö leder enligt konstens alla regler, AIK är alltid starkare på hösten än våren så femteplatsen är inte överraskande egentligen. Möjligtvis har Häcken underpresterat och framför allt har IFK Göteborg lyckats väldigt bra och ser starkare ut än på många år i min bok. De har en bredd, en stabilitet och en självklarhet i sitt spel som jag inte sett blåvitt ha på många år. Ska villigt erkänna att de skrämmer mig.

Undre halvan har varit längre ifrån vad jag tippade på förhand men det förvånar mig lika lite som att Malmö leder allsvenskan, minns att det var jävligt svårt att tippa nedre halvan.

När vi nu blickar framåt tar jag mig friheten att ge ett halvtidstips. Det är i slutänden inga alarmerande profetior ser jag nu, även om det självklart kommer svängas RN hel del fram till att Malmö till slut står som segrare, men i min värld ser tabellen ut som nedan när vi landar i Novemberkylan:

1. Malmö FF
2. AIK
3. IFK Göteborg
4. Örebro
5. Elfsborg
6. IFK Norrköping
7. Häcken
8. Östersund
9. Kalmar
10. J-Södra
11. Sundsvall
12. Helsingborg
13. DIF
14. Gefle
15. Hammarby
16. Falkenberg


Några avslutande ord i med AIK-karaktär också:

Satan i gatan vad Norling har växt under tiden utanför huvudstaden. Han har en helt annan stabilitet och bredd i det han gör och jag tycker metaforen om Patrik Kpozo och spisplattan (se intervjun på AIKplay) kan appliceras på den resa Norling själv gjort. Visst, han kan fortfarande "slå en tunnel" i sitt taktiska spel, men han gör det på rätt ställe i banan där risken är minimal. Oerhört imponerad av den Norling vi fått hem.

Snart öppnar börsen, det är intressant av två anledningar. Dels köpte jag Betsson aktier till 66:- innan semestern och ska bli kul att se dem explodera, men framför allt: AIK som aktiebolag är skyldiga att redovisa förändringar under börsens öppettider, därför har vi nog en vild vecka (för att inte säga vild måndag) framför oss. I min drömvärld sker nu följande:

Blomberg blir såld. Han är en bra truppspelare och har varit viktig sedan han kom.t Min åsikt är dock att han kommer kosta mer än vad han kommer görs nytta framöver.

Henok kommer tillbaka. Detta tror jag dessutom starkt på. Söndagens tweets från huvudpersonen själv, där han refererar till AIK-fansen som "våra fans" antyder på att ett kontrakt är påskrivet.

Hauksson går till Leeds. I min värld ligger ett avtal med en summa på ett skrivbord borta i England och Leeds ska ta ställning till om Hauksson är värd så mycket pengar. Hans prickfria derbyinsats tror jag krossade alla frågetecken och Hauksson reser antagligen till England för läkarundersökning under måndagen.

Sundgren skriver livstidskontrakt. Älskar den killen.
Allmänt | |
Upp