VAD DU NU GER DIG IN PÅ


En blogg om bollar

Harmoni, hybris och silvertejpen till Europa

 
 
Jag går runt nere i Kroatien och ler åt varenda livstrött inkastare på restaurangerna mellan vår lägenhet och havet. Blir inte ett uns irriterad över att Italienarna tagit MIN favoritplats på stranden - den kan de väl få ha. Jag är i samma harmoni som jag antar en munk predikar om att han finner i sitt tempel. Vet inte vem det var som sa det på Gnagarforum, men aldrig har ett derby känts så behagligt och underbart. Matchen i söndags var verkligen renande för själen och känslan är lite att ger du mig bara en insexnyckel, en påse jordnötter och lite silvertejp så är fan ingenting omöjligt. Antar att många med mig känner likadant sen i söndags. Total och konstant odödlighet.
 
Sen börjar det. Det kryper i huden. Jag sitter på stranden och spänner blicken i horisonten där ute på havet, som om den plötsligt står mellan mig och vad jag egentligen vill. Jag får svårt att delta i konversationer med min fästmö och det går liksom inte att missta längre: AIK-hybrisen är total och nu känns det helt plötsligt som att AIK har 50/50-chans att nå gruppspel i Europa League.
 
Smaka på den och tänk efter en stund, känns det på riktigt helt jävla omöjligt? I min värld gör det inte det, och nedan berättar jag varför.
 
Vi börjar på bortaplan
Jag har ingen statistik på detta, men jag har alltid tyckt det är en enorm fördel att börja borta, särskilt när du är underdog. Du får liksom en ursäkt till att lugnt och metodiskt sätta defensiven. Du får känna och klämma lite på hur motståndaren fungerar och hur våra försvarsvapen klarar frågorna. Du slipper helt stressen att börja jaga mål att ha med dig till en svår retur på bortaplan. Jag tror dessutom att AIK specifikt mår bra av att börja på bortaplan. Mer om varför precis här nedanför.
 
Vi är mitt i säsong, de är mitt i försäsong
Grekerna kan inte vara redo för 90 minuter tävlingsfotboll. Visst, i början kommer säkert viss kvalitetsskillnad synas och det blir viktigt att rida ut den stormen de första 20-25 minuterna kommer innehålla. Men sen då? Jag är övertygad om att AIK, med det självförtroende derbyt gav och de möjligheter RN:s kloka matchning gett, kommer kunna peta in både en och två bollar på mathotränade greker. Oavsett om Grekerna och lyckas göra ett eller två mål spelar mindre roll. Att få med sig två bortamål hem till Sverige vore en enorm fördel.
 
Vi har en ruggigt stark defensiv
Vi har släppt in två mål sedan höstsäsongen började. Ett av dessa var ett semestertrött mål efter två minuter från Kalmar. Var själv där och det var tydligt att det AIK som spelade då var ungefär i det tillstånd som Grekerna bör vara nu: matchotränade och inte redo för uppgiften. Det andra insläppta var mot Sveriges bästa fotbollslag efter en stark individuell prestation av allsvenskans bäst betalda spelare. Sånt händer. Kan vi lugnt och metodiskt arbeta oss in i det här dubbelmötet från defensiven och vidare mot offensiven tror jag vi fan i helvete klarar Grekerna. Och då världen (läs Europa) för våra fötter eftersom:
 
Vi är seedade i play off-rundan
Om jag är rättinformerad stämmer ovanstående och i så fall skulle AIK vid avancemang från denna runda ha en högst rimlig chans att faktiskt ta sig vidare till gruppspelet. Gör man detta ser belöningen ut som nedan och man har chansen att äta in en relativt ansenlig summa av det försprång Himmelsblått har rent ekonomiskt:
 
 
  • First qualifying round: €200,000
  • Second qualifying round: €210,000
  • Third qualifying round: €220,000
  • Play-off round elimination: €230,000
  • Base fee for group stage: €2,400,000
  • Group match victory: €360,000
  • Group match draw: €120,000
 
Så med det sagt, ge mig den där insexnyckeln, jordnötter och silvertejp för AIK ska till Europa!
Allmänt | |
Upp