VAD DU NU GER DIG IN PÅ


En blogg om bollar

Höststädning: svärmorsdrömmen ut och Henoks tur att betala tillbaka

 
 
 
Som jag skrev i förra inlägget: hybrisen börjar bli total och i min värld känns svartgula triumfer fullt rimliga i det stundande mötet med Ledesma, Ibarbo och Berg. Det skulle i så fall leda till att den täta matchningen fortskrider en tid framöver och oavsett om Nisse hållit igång hela försäsongen med diverse gruppträningar med Saletros morsa på SATS står en sak klar: det kan behöva höststädas i AIK:s A-trupp framgent för att man ska klara av hösten på bästa sätt. Detta eftersom Uefa-pengar vid eventuellt avancemang skulle pumpa in 50-70 miljoner kanelbullar, samtidigt som AIKs individuella rankning i Europaspel nästa år kommer vara väldigt fördelaktig och därför blir en topp tre-placering i allsvenskan väldigt viktig för att vi ska kunna utnyttja den. 
 
Det är 16 dagar kvar till fönstret stänger, det är cirka 19 timmar kvar att anmäla ytterligare ett namn till mötet med Panathinaikos. Det betyder att det kan vara värt att slänga ett öga på potentiella förändringar på kort sikt (19 timmar) och lång sikt (16 dagar). Nedan går jag igenom hur jag tycker AIK ska halvtidsrenoveras för att kunna fokusera på två högt satta mål (EL-gruppspel och topp tre i en tight allsvenska).
 
Målvaktssidan
Carlgrens kontrakt går förvisso ut efter säsongen, men säljer man honom säljer man trygghet. Visst, Linnér kommer mycket väl kunna axla efter Carlgren på sikt, men att sälja Patrik för några miljoner i det här läget känns som ett alternativ med noll logik som dessutom sätter ofattbar press på Linnér. Det är mer värt att tappa honom som Bosman efter säsongen.
 
Backlinjen
Efter vad vi skådade i söndags vill man ju på kort sikt inte peta en centimeter i AIK:s defensiva manskap för tillfället. I min mening finns dock långsiktiga fördelar här. Haukur Haukson har aldrig haft så högt marknadsvärde som just nu, samtidigt som han i min värld går bakom Sundgren i rangordningen. När Kpozo visar sån potential på andra kanten känns det inte särskilt långsiktigt att ha alla tre kvar. Haukson har en bra ålder, lång tid kvar på kontraktet, och stärkte sina aktier med en i stort sett felfri match mot Bajen. Att sälja honom nu känns som en fruktansvärt smart försäljning.
 
I övrigt tycker jag alla ska stanna. Jos har visat glimtar av gamla glansdagar, Sauli finns som oerhört kompetent truppspelare, Nisse och Pertan är oförskämt bra. Man skäms nästan. 
 
Mittfältet
Det är väl egentligen här jag tycker det bör städas lite extra. Inte för att jag tycker AIK har någon spelare som inte håller måttet, men för att det är väldigt tjockt på mittfältet, särskilt om man planerar spela en 352-uppställning framåt. Eliasson behöver ny luft, så enkelt är det bara. En utlåning till ett lag som t.ex Gävle eller J-Södra skulle görs honom gott. 
 
Blomberg verkar vara världens trevligaste kille och han sliter uppenbarligen som en häst. Han har dessutom fått en del speltid senaste tiden men i min värld är han inte vad man hoppades när han anlände från Halmstad och även om han är en grym truppspelare: det finns för mycket potential på andra håll för att satsa på något jag inte tror kommer bli något stort. Sälja till en mindre klubb känns mest rimligt. 
 
Sen det oundvikliga: Ofori måste säljas. Visst, han skulle kunna betyda skillnaden mellan bra och jävligt bra denna höst, men hans värde kommer sjunka fort i takt med att kontraktstiden blir kortare. Jag säger sälj och casha in, för här finns pengar att hämta in.
 
Städning av dessa skulle ge oss ett mittfält med Gravius, Saletros, Yasin, Affane, Ishizaki, Dickson, Avdic och det räcker för att klara höstens utmaningar.
 
Anfallet
Här ser det uppenbarligen skralt ut. Vi har Markkanen, Avdic och Isak. Isak har konkret intresse på sig och jag tycker han borde säljas om ett bra bud (ska inte sålla mig till de låtsasexperter som sätter prislapp på spelare för har noll koll på vilka summor som är rimliga i sportchefsvärlden, in BW I trust) med god vidareklausul dyker upp. Markkanen är sitt mål senast till trots fortfarande kall och Avdic kan komma att behövas längre ned i banan. Dessutom kommer vi dels behöva rulla på folk denna höst och dels behöva få in en offensiv spelare med lite speed för att kunna erbjuda lite mer dynamik i vårt anfallsspel. Jag skulle säga att två namn borde komma in på anfallssidan samtidigt som några försvinner från mittfältet för att jämna ut balansen något.
 
 
Värvningarna/försäljningarna jag hoppas på
HHH säljs. Nu verkar Leeds ha backat enligt div. medier men förhoppningsvis är det bara hederligt gammalt rävspel som pågår och att vi till slut hittar en liten säck pengar som ersättning för HHH.
 
Eliasson lånas ut. Någonstans måste man kanske inse att det inte räcker att vara bäst på försäsongen för att sen blekna kvällen innan seriestart. Han behöver få känna på hur det är att vara bärande under matcher som faktiskt betyder något. Ge honom till Gävle för resten av säsongen och låt honom tränas i att spela 90 minuter måstematch i veckan. Skulle göra honom och AIK gott.
 
Blomberg säljs. Tyvärr. Det känns lite som vi lovades guld och gröna skogar när Blomberg värvades, och han var äckligt bra i Halmstad. Men på något sätt känns det som han kom snett in från början, kanske var det redan vid straffmissen i tävlingsdebuten i förra årets cupgruppspel som han kom fel på det och aldrig hittat in som alla i AIK antagligen hoppats och unnat denna svärmorsdröm.
 
Ofori säljs. Han var utomjordisk mot Bajen. Han är en guldklimp jag gärna skulle se i AIK för alltid, men så kan det uppenbarligen aldrig bli. Vi bör sälja och casha in.
 
Isak säljs. På tal om att casha in. Visst, han har grym potential, men det har många 16-åringar. Jag betvivlar inte att Isak kommer bli grym, men är det värt att chansa om ett försvarbart bud kommer? Jag tycker sälj!
 
Henok in
Ingen överraskning kanske och helt ärligt tycker jag faktiskt Henok till viss del är skyldig AIK detta. Visst, han är proffesionell och det är hans yrke och hans liv, men AIK har visat honom så mycket kärlek och respekt genom allt detta att han faktiskt borde ge AIK detta halvår. Dessutom: löser man det innan kl 21:00 svensk tid imorgon, onsdag, kan han fungera som en joker mot Panathinaikos.
 
Pa Dibba in
Visst, han är inte purung. Visst, han har begränsningar som fotbollsspelare men visst kittlar det ändå litegrann: plocka in en kille som fram till i år burit Sundsvalls anfall under ett antal säsonger i stort sett helt själv och sätta honom i personlig träning med Nebo för att göra honom mer klinisk och effektiv framför mål? För mig är det logiskt och spännande. Kontraktet går ut efter säsongen. Han är stockholmskille. Sundsvall har dålig ekonomi. Man kan få honom billigt redan nu och han kan bli en viktig joker att använda för att ändra matchbilder i ett anfall som inte innehåller mycket speed sedan Brustad lämnade.
 
 
Allmänt | |
Upp